EERSTE HULP BIJ VEEL VOELEN

IMG_6468 1:2

EHBVV: EERSTE HULP BIJ VEEL VOELEN

Het kan gebeuren dat je tijdens een oefening opeens erg van slag raakt. Door een herinnering die onverwacht naar boven komt bijvoorbeeld. Het kan voelen alsof je overspoeld wordt door emoties of door angst. Je eerste reactie zal zijn dat je er vanaf wilt, dat is logisch en normaal.

Maar eigenlijk is het ook goed dat dit gebeurt, ook al doet het pijn. Dit is namelijk DE ingang naar binnen. Wat je voelt op dit moment is wat jouw aandacht nodig heeft, wat gezien wil worden.

Ik zal je daar doorheen begeleiden met deze oefening. Je bent veilig in het hier en nu, er kan je niks gebeuren. Er gebeurt dan iets moois. Je erkent wat je voelt, helemaal, en daarmee gaat de lading er vanaf. Erkennen wat je voelt is niet iets wat je met je hoofd doet, maar met je lichaam.

Tegenwoordig als mij iets gebeurt wat mij hard raakt gaat het ongeveer zo: de eerste reactie is altijd “zie je wel, ik doe het fout, want nu gebeurt dit of dat weer” maar al snel kan ik zien hey, mijn lichaam geeft een signaal dat er iets te voelen valt, iets wat in mij zit en aandacht wil van mij. Op die manier krijgen moeilijke gebeurtenissen een hele andere betekenis. Ze worden de richtingaanwijzer naar liefde voor jezelf. Even stilstaan en voelen, aandacht geven aan jezelf. Het kan een wereld van verschil maken.

Daarnaast is het ook belangrijk en goed om wat je ervaart te delen met iemand die je vertrouwt. Dat kan met mij zijn of met iemand in je directe omgeving. Je hoeft er niet alleen mee rond te lopen. Delen wat je voelt, hoe heftig ook kan heel verbindend werken. Soms is iemand anders niet direct beschikbaar. Daarom is deze oefening ook belangrijk om te doen.

Vaak ben je in een dergelijke situatie op zoek naar validatie van jouw gevoel. Dat het echt heel naar was wat je is overkomen. Maar uiteindelijk is de enige validatie die er echt toe doet die van jezelf. Dat je voor jezelf erkent hoe moeilijk het was. Daarom: je hoeft het niet alleen te doen, maar wel zelf.

Als je merkt dat je erg overweldigd bent realiseer je dan dat je niks hoeft te forceren. Je kunt altijd een stapje terug doen, door bijvoorbeeld de blaadjes van je favoriete plant te tellen of alle soorten fruit met een A op te noemen en voor je te zien. Komt je lichaam in een freeze-stand terecht, is er een oud trauma geraakt? Neem dan alsjeblieft contact op met mij (0617556743), of met de huisarts, of als het nodig is met 113. Daar staan de allerliefste mensen voor je klaar.

Hopelijk neemt je (onbewuste) weerstand om deze oefening te doen snel af als je na een paar keer merkt wat het effect is. Lees ook mijn blog over weerstand om te voelen. Wil je meer van dit soort oefeningen? Meld je dan aan voor mijn online “Hallo, innerlijk kind” programma.

SIMPELE OEFENING VOOR ONDER DE DOUCHE

Rol wervel voor wervel je nek en je rug af naar beneden. Laat je armen bungelen. Sommige mensen raken de grond met hun vingers, andere niet. Het maakt niks uit.

Zorg dat de straal van de douche precies op je onderrug straalt. Ontspan je nek, laat alles hangen. Adem in, stuur je adem helemaal naar je stuitje. Stel je voor dat je frisse positieve energie inademt bijvoorbeeld door je voor te stellen dat het mooi wit licht is en dat dit helemaal rijkt tot aan je stuitje. Houd je adem 5 seconden vast en adem weer helemaal uit, adem je zorgen en angsten uit. Ze spoelen weg met het water.

Herhaal dit minstens 4 keer heel bewust en voel echt je adem zo helemaal diep in je lichaam gaan. Kom heel rustig weer omhoog. Maak je rug weer recht, wervel voor wervel. Ik doe dit elke dag en dat is voor mij het eerste moment van contact maken met mijn lichaam, echt in mezelf zijn. Sindsdien heb ik veel minder last van mijn onderrug en mijn dag begint meteen goed.