BLOGS

08 aug 2021

Ont-geloven

In het boeddhisme is dit blijkbaar een bekende term ben ik vandaag achter gekomen. Ont-geloven. Dit is het beste woord wat ik kon vinden om het proces te beschrijven wat nodig is om uit een patroon van zelfafwijzing te komen.

Want alleen jij hebt invloed op jouw gedachten. Niemand anders. En de negatieve gedachten die je hebt over jezelf zijn gewoon niet waar. Nooit*. Alleen is dat nu net het lastige punt. De meesten van ons zijn zo overtuigd dat de negatieve gedachten over onszelf kloppen dat het bijna onmogelijk lijkt om ze niet te geloven. Dat komt omdat het vaak gaat om onbewuste overtuigingen. Je hebt niet door dat je het denkt.

Daarom bestaat het proces van ont-geloven uit 3 delen:

  1. Bewust worden van de precieze gedachte die je hebt bij een onprettig gevoel. Daarvoor is het nodig om een tijdje actief bij te houden wat je denkt als je stress, spanning, angst of verdriet ervaart. Dat kan best lastig zijn, het is niet leuk om te doen. Maar het levert veel inzicht op, en daar heb je uiteindelijk veel aan.
  2. Op wat voor manier heb je baat bij de negatieve gedachten over jezelf? Wat leveren ze je op? Dit was voor mij een enorme eye-opener. Negatief over mezelf denken en daardoor depressief zijn leverde 2 dingen op: Ten eerste erkenning voor mezelf dat ik veel moeilijke dingen had meegemaakt in mijn leven. Door middel van de verhalen die ik vertelde in de therapie kon ik verklaren waarom ik zo depressief was. Maar tegelijkertijd zorgden die verhalen ervoor dat ik depressief bleef. Omdat ik er de verkeerde conclusies aan verbond. Om een paar voorbeelden te noemen: Zie je wel, ik ben mislukt, zie je wel, ik ben niet geschikt om van te houden. Nu weet ik: Erkennen gebeurt niet in je hoofd (verhalen) maar in je lichaam en in je verbeelding. Daarnaast had ik de overtuiging dat andere mensen last van mij zouden hebben als het goed met mij gaat. Dus elke keer als het goed met me ging begon ik het in mijn hoofd weer te saboteren. Onbewust uiteraard. Stel jezelf eens de vraag wat leveren de negatieve gedachten over jezelf jou eigenlijk op? Wat zou een reden kunnen zijn dat je ze niet wil loslaten?
  3. Er actief voor kiezen om de negatieve gedachten te ont-geloven. Dat wil zeggen bewust de keuze te maken om de gedachte niet als waarheid aan te nemen, ze alleen te zien als gedachten. Je hoeft er niet eens een positieve gedachte voor in de plaats te denken, juist niet zelfs. Sterker nog, je hoeft helemaal niets te denken. Als je negatieve gedachten in kracht afnemen juist doordat je het onderliggende gevoel helemaal toelaat voel je je vanzelf beter en kom je in een positieve flow. Niet aan de lopende band, alles wat je hiervoor voelde blijft nog steeds terugkomen, alleen word je er niet zo in meegezogen. De ruimte die vrij komt doordat de negatieve gedachten uitdoven wordt als vanzelf gevuld met fijne gedachten. Dit gebeurt niet zomaar er is maanden oefening voor nodig. Namelijk het toestaan van het gevoel in je lichaam wat is gekoppeld aan de gedachten.

So what als je een keer bloost bij een presentatie, so what als je 40 bent en vrijgezel, so what als je niet weet wat je wil met je leven.

Je bent gewoon helemaal oké als mens. Echt, ga dat alsjeblieft geloven. JE BENT OKÉ.

Hoe gaat dat ont-geloven dan precies? Stel je bent aan het fietsen en je denkt ondertussen pfff ik ga helemaal niet hard genoeg en ik ben nu al moe en ik kan ook niks… besef je dan dat niemand beter of slechter is dan een ander. Iedereen is gewoon goed genoeg. Dat hebben we alleen niet zo geleerd helaas. Iemand kan misschien harder trappen dan jij en daardoor sneller fietsen, maar daardoor is die persoon niet een beter mens. Jij bent ook niet beter dan een ander mens. Het is dus eigenlijk heel simpel.

Maar wat als het niet om fietsen gaat maar bijvoorbeeld om liefde? Dan is het nog veel moeilijker om de negatieve gedachten over jezelf niet te geloven. En toch is het nodig om dat te leren als je je beter wil gaan voelen. Ermee beginnen om ze te herkennen en dan te kiezen om ze niet meer te geloven, maar zonder ze af te keuren. Ze hoeven dus niet weg, juist niet, ze mogen er helemaal zijn, maar met een andere kijk, je observeert dat ze er zijn in plaats van ze te geloven. Dat is een subtiel verschil wat vaak een tijdje nodig heeft om echt duidelijk te worden. Je aandacht verplaatst dan van je gedachten naar het gevoel in je lichaam.

Het begint dus allemaal bij het ontdekken van het verband tussen jouw gedachten en jouw rot gevoel. Dat is gewoon 1 op 1 en dat kun je alleen veranderen door de negatieve gedachten te herkennen, vervolgens het gevoel in je lichaam toe te laten en te beseffen dat jij er actief voor kunt kiezen om die gedachten niet aan te nemen, slechts te bekijken. Te zeggen: ik zie je wel, maar ik hoef jou niet te geloven.

Zeg vandaag tegen jezelf: Ik ben bereid om mijn negatieve gedachten te onderzoeken. Ik ga het aan.

Liefs, Anne

 *Zie alle video’s van Byron Katie op YouTube. Een geweldige vrouw.

Meer van dit? Meld je aan voor het Voelen is Bevrijding programma.

PS: Wil je elke week een nieuwe blog ontvangen in je mail? Je kunt je hier aanmelden.

admin_anne