VOELEN IS BEVRIJDING

IMG_20200913_143903

HET PROGRAMMA VISUEEL TOEGELICHT

Omdat sommige mensen informatie visueel beter opnemen heb ik geprobeerd om schematisch duidelijk te maken hoe de werking van het Voelen is Bevrijding programma is en bijvoorbeeld somberheid aanpakt.

  • Trigger: een gebeurtenis die een onprettig gevoel oproept. Bijvoorbeeld een gesprek met iemand. Vaak zit er een patroon in het soort situaties of het type personen waarbij je extra geraakt wordt.
  • Lichamelijke sensatie: Spanning op specifieke plekken in je lichaam, of misselijkheid, reacties van de darmen, hoofdpijn etc.
  • Onbewuste overtuiging: negatieve gedachten over jezelf als reactie op de gebeurtenis, die vaak onbewust actief zijn. Bijvoorbeeld “zie je wel, ik doe altijd alles fout”.
  • Fight or flight reactie: Piekeren, over-analyseren, ruzie maken, uit contact gaan, te veel of te weinig eten, alcohol of drugs gebruiken (sommige soorten medicatie vallen daar wat mij betreft ook onder), met andere woorden: overlevingsmechanismen. Andere termen daarvoor zijn ook wel vermijding of coping, maar eigenlijk komt het er vooral op neer dat je jezelf beschermt voor de herhaling van oude pijn. De paradox daarvan is alleen dat de patronen erdoor juist in stand blijven.

Steeds als dezelfde trigger plaatsvindt ga je weer door dezelfde cyclus heen.

Omdat dit onbewust gebeurt noem je dit reactief gedrag. Je wordt gestuurd door oude pijn. Je kunt last krijgen van (ernstige) somberheid, burn-out, chronische pijn, paniekaanvallen en concentratieproblemen. Dat komt omdat het onderdrukken van de onderliggende emotie veel energie kost.

Een andere strategie kan zijn dat je bijvoorbeeld door te pleasen zorgt dat je de trigger vermijdt in de toekomst. Ook dat kost veel energie.

In het Voelen is Bevrijding programma leer je 2 dingen:

  1. Je leert jouw onbewuste negatieve overtuigingen herkennen en er open voor te staan om ze te ontdekken. Je maakt ze bewust en specifiek, zodat je vervolgens een bewuste keuze kunt maken om er niet naar te handelen. Dat kan onder anderen door contact te maken met je innerlijke kind.
  2. Je leert om je aandacht volledig te geven aan de fysieke sensatie in je lichaam. Voelen in je lichaam helpt om bij de primaire emotie te komen, te doorvoelen en erkennen.

Het resultaat is dat je cirkel van somberheid doorbreekt, je hebt de emotie doorvoeld.

Je bent het aangegaan met jezelf. Herhaling is erg belangrijk, want de meesten van ons hebben meer dan 1 negatieve overtuiging die onbewust is, of hele sterke beschermingsmechanismen. Dit proces van onderzoeken gaat eigenlijk je hele leven door. Het gevolg is dat je in interactie met de ander bewust kunt zien dat een oude emotie actief is en vervolgens pro-actief kunt kiezen om vanuit je gezonde volwassene te reageren. Triggers verdwijnen nooit helemaal maar jouw reactie erop verandert doordat je er een andere betekenis aan hebt gegeven.

Het doorbreken van de cirkel begint met het maken van een keuze, een keuze vóór jezelf. En met het ontdekken van de blokkades die je tegenhouden, bijvoorbeeld schaamte of schuldgevoel. Ga Het Aan.